با حسابداری دارایی هایی زیستی و نگاهی متفاوت تر از گذشته در این روز ها به مدیریت لازم بر منابع طبیعی کشور پرداختم و این توجه  موجب شد، تا با  تمرکز به فرم های ارزیابی عملکرد نیز تأمل داشته باشم و تأمل توام با تعمق و کنکاش و حسرت  !

من با تأمل بر فرم های ارزیابی عملکرد تنظیمی سال 89   و مورد عمل در سال جاری  که حدود بیش از 80 ساعت کاری شد، فحوایی  از پیوستگی و انسجام در برنامه و تلاش گروهی و برنامه ای  دیدم.

اما توانایی های مناسب را برای پیاده سازی نمی بینم

باید یک توضیحات نا مرتبط با حسابداری زیستی ارائه کنم

 بیش از 200 منبع – مقاله – مطلب – گزارش و قوانین و ضوابط  را مطالعه و استفاده کردم و فکر می کنم با این دقت نظر که در سازمان مدیریت برنامه ریزی منحله و اکنون در معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی ریاست جمهوری وجود دارد به مثابه مصداق مصرع اول « هفت شهر عشق را عطار گشت » ولی واقعا دستگاه ها و کارکنان مصداق مصرع دوم  « ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم» هستند

رسته عمومی ارزیابی عملکرد با محور ها و شاخص های کلی ابلاغ شده است و من در هر محور به اجمال توضیح مختصری خواهم داد .

در مورد محور استقرار دولت الکترونیک این شاخص های کلی نوشته اند.

1-1- ايجاد پايگاه‌هاي ارايه خدمات و اطلاعات                             باستناد ماده 37 قانون مديريت خدمات كشوري

1-2- ارتباط و تعامل دو سويه دولت با مردم و مردم با دولت [1]    باستناد موضوع اجرای  پروتکل تبادل الکترونیکی

1-3- رسيدگي به شكايات مردم                                              باستنادمصويه  85084/1901----84 شوراي عالي اداري

1-4- ارزيابي عملكرد سيستم‌هاي ارائه كننده خدمات                باستناد  آيين نامه شناسه ملي اشخاص حقوقي و ...

1-5- مشاركت درايجاد پايگاه ملي اطلاعات ايرانيان                     باستنادماده 40 قانون مديريت خدمات كشوري

1-6- ايجاد پايگاه اطلاعات و آمار منابع انساني                            باستناد مصوبه 113 شوراي‌عالي اداري

1-7-  اجراي آيين‌نامه دوركاري                                                 باستناد آيين‌نامه دوركاري

1-8- راه‌اندازي پيشخوان دولت                                                 باستناد ماده 38 قانون مديريت خدمات كشوري

 

برای شاخص کلی ایجاد پايگاه‌هاي ارايه خدمات و اطلاعات

در چهار فعالیت :

 الف :   نسبت اجراي برنامه جامع فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات مصوب شده به كل برنامه

 ب :    درج كليه اطلاعات مورد نياز بر روي جايگاه اينترنتي دستگاه[2]

 ج :     ارائه  اطلاعات مربوط به كليه خدمات دستگاه از قبيل شرح خدمت، قوانين و مقررات مربوطه، مدارک مورد نياز براي انجام خدمت و...درمورد هر خدمت و قابل مشاهده بودن تمامي روش‌هاي انجام خدمات به شهروندان(همراه با زمان‌بندي انجام آن‌ها) در جايگاه اينترنتي دستگاه

  د :    قابل دسترس بودن همه فرم‌هاي مورد نياز انجام خدمات از طريق جايگاه اينترنتي دستگاه و ايجاد بانك اطلاعات براي نگهداري و بازيابي فرم‌ها(e-form)

 هدف از بیان این نکات اینست که باید اذعان کنیم ، درک درستی از عنوان مستخدم دولت و مخصوصاً حافظ منابع طبیعی و خدمت گذار مردم نداریم و اگر با چنین درکی و در عین انسجام در ساختار و قرار گرفتن در قالب برنامه در رابطه با استقرار دولت الکترونیک کار می کردیم

قطعاً شاهد توسعه پیشخوان اداری در روستاها و مناطق دور دست و برونسپاری وظایف بیشتری از سازمان متولی منابع طبیعی بودیم و قطعاً آثار خدمت نمایان تر می شد و در کاهش مصرف و بهره برداری مستقیم از منابع طبیعی اثر بخشی داشت.   

 

  پاورقی


[1] -  بخشنامه شماره 159536/1903 تاريخ 21/8/1382 و شماره 18059/100 تاريخ 12/2/1386 موضوع پروتكل تبادل الكترونيكي مكاتبات اداري، مجموعه استاندارد راهبری و مديريت اسناد (شماره 35793/200 تاريخ 17/7/1389)، بخشنامه‌هاي شماره 34181 تاريخ 25/6/1383، و  شماره 88882/100 تاريخ 4/7/1386

 [2] - اهم موارد مورد نياز براي درج در جايگاه اينترنتي عبارتنداز: پرچم رسمي کشور، آرم دستگاه، معرفي تشکيلات و ساختار دستگاه، مجموعه قوانين و مقررات فعاليت هاي دستگاه به تفکيک موضوع، بهنگام سازي اطلاعات، نقشه جايگاه، دو زبانه بودن اطلاعات عمومي، اخبار و رويدادهاي مرتبط با دستگاه به تفکيک زمان، استفاده از آخرين اخبار مرتبط با وظايف  دستگاه از جايگاه هاي ديگر RSS، آرشيو اخبار،  آگهي هاي مناقصه و مزايده، اطلاعات آماري، اطلاعات تماس با دستگاه ( آدرس، تلفن، نمابر، پست الکترونيک)، اعلام نحوه ارتباط مديران ارشد دستگاه با کاربران، اسامي مديران واحدها بر اساس ساختار،  شمارشگر مراجعان بصورت کلي و برحسب موضوع، تعداد مراجعان به تفکيک موضوعات، نظرسنجي، پاسخگويي واحدهاي مربوط  به نظرها و سوالات از طريق پست الکترونيک، پرسش هاي متداول، پيوند به جايگاه هاي اينترنتي مرتبط با فعاليت هاي دستگاه، پيوند به جايگاه هاي اينترنتي دفتر مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري و پورتال مردم در محل مناسبي در صفحه اول جايگاه، وجود موتور جستجوی جايگاه اينترنتي، وجود منوي دايم در تمام صفحات، سرعت مناسب براي بالا آمدن جايگاه اينترنتي و دسترسي به آن که با کنترل حجم اطلاعات صفحه اصلي و استفاده از پهناي باند لازم ميسر است، پيش بيني برنامه هاي پشتيبان براي امنيت شبکه