توجه به سایر محور ها نیز از درجه اهمیت زیادی برخوردار است . از جمله اصلاح  فرایند  و روش ها و یا مستند کردن روش و فرایند ها برای کارکنان و عوامل ذینفع بسیار مهم است و همچنین تمرکز زدایی درساختار های سازمانی نیز بسیار با اهمیت است

شاید از واژه بروکراسی اداری ذهنیت خوبی نداشته باشیم ، ولی باید به این بُعد کار اهمیت دهیم که باید مستند و روشن هر جوری که در یک فرایند به تصمیم قابل ابلاغ می رسیم ، متقاضی نسبت به شناخت پروسه آگاه باشد و ضرب المثل ها ناب ایرانی را حلقه گوش کنیم و لقمه در دور سر نگردانیم . یا همه نگیریم تا دزد را بگیریم !

از جزئیاتی که در انجام کارهای  متداول با آن برخورد کردیم و یا معمولا مجبور به انجام آن هستیم  و به اصطلاح به دور از رعایت حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع ، فقط بر حسب مصلحت تشکیلات سازمانی اجرا می کنیم، به لحاظ طولانی نشدن بحث به ارائه جدول زیر اکتفا می کنم ،تا به مباحث اختصاصی مرتبط با دارایی های زیستی بپردازم  

  

محور ها

5- اصلاح فرآيند و تمركززدايي

 

شاخص های کلی

 

 

مستندات شاخص

 

5-1- اصلاح فرآيندها و روش‌هاي         انجام‌كار با رويكرد اتوماسيون‌اداري

5-2- واگذاري فعاليت‌ها و اختيارات  به رده‌هاي شهرستاني

مواد 29 و 31  36 و 37 قانون مديريت خدمات كشوري و مصوبه شماره  253/14 تاريخ 6/9/1378 و شماره 18540/13.ط تاريخ 10/2/1381 شورايعالي اداري  بخش نامه شماره 65365-44185 مورخ 23/3/1389 شماره 43184/200 تاريخ 19/8/1389 و بخش نامه شماره 38111/200 تاريخ 24/7/89   رياست محترم  جمهوري

6-  توانمندسازي موزش‌فرهنگي‌وتخصصي منابع ‌انساني  

6-1- متناسب‌سازي دانش، مهارت و         نگرش كاركنان دولت با شغل مورد         نظردرقالب‌نظام‌آموزش‌جديد

6-2- ايجاد ارتباط بين ارتقاء كارمندان و        مديران با آموزش و بهره‌مندي از   امتيازات آن

6-3- ارايه آموزش‌هاي فرهنگي، فني،        محاسباتي، مالي و قانوني به  مديران و كارشناسان 

6-4-  ارائه آموزش‌هاي كارگاهي و         مهارتي به مديران و كارمندان

فصل نهم قانون مديريت خدمات كشوري و آيين‌نامه اجرايي آن (تصميم‌نامه شماره 2579/ت43916ك تاريخ 10/1/1389 هيأت وزيران)، نظام آموزش كاركنان دولت و دستورالعمل‌ اجرايي آن (بخش نامه‌ شماره 6326/1803 تاريخ 20/1/1385

 

7- تقويت مديريت و توان كارشناسي 

7-1- ايجاد ساز و كار مناسب براي  جلب مشاركت كارمندان و  بهره‌مندي از فكر و انديشه و  خلاقيت ‌آنان

7-2- اجراي سند نظام انتصاب مديران  حرفه‌اي

7-3- ايجاد بانك اطلاعات مديران

 

ماده 20 مواد 53 الي 57 قانون مديريت خدمات كشوري و آيين‌نامه مربوط (تصميم‌نامه شماره 4221/44196 تاريخ 14/1/1389 -  تصميم‌نامه شماره 2579/ت43916ك تاريخ 10/1/1389 هيأت وزيران)، نظام آموزش كاركنان دولت و دستورالعمل‌ اجرايي آن (بخش نامه‌ شماره 6326/1803 تاريخ 20/1/1385 مصوبه شماره430/013ط تاريخ 15/12/79 و  1426/1901 تاريخ 11/1/1382  شورايعالي‌اداري و بخش نامه‌ شماره 195940/1900 تاريخ 24/10/81  دستورالعمل اجرايي شماره 113517/1804 تاريخ 17/6/1382 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور

 

 

8- خدمات رساني به مردم و تكريم ارباب رجوع

8-1- آشنا كردن مردم با حقوق و تكاليف خود به منظور استفاده مناسب از خدمات دستگاه‌هاي اجرايي

8-2- استانداردسازي خدمات ارايه شده به مردم

8-3-  ميزان رضايتمندي مردم از دستگاه

8-4- ميزان تحقق مصوبات سفرهاي استاني هيأت دولت

 

مواد 25، 26، 27و90 قانون مديريت خدمات كشوري،

آيين‌نامه اجرايي تبصره يك ماده 25 ( تصويب‌نامه شماره    231430/ت43914ك تاريخ 21/11/1388 هيأت وزيران)،

آيين‌نامه اجرايي مواد84، 86، 87،90،91و93 قانون مديريت خدمات كشوري(تصويب‌نامه شماره 77683/44770 تاريخ 8/4/1389 هيات وزيران) و بخش نامه طرح نظرسنجي از مردم(شماره 47759/200 تاريخ 16/9/1389)

 

در هر حال مباحث رسته عمومی استقرار نظام  ارزیابی عملکرد به نکات با اهمیتی توجه کرده است  اگر چه برای رعایت و یا حفظ حقوق عمومی اعمال ضوابط لازم است ، اما اعمال برخی محدودیت ها نیز نباید به تضییع حقوق برخی افراد منتهی شود.

اما توجه به معرفی شاخص های رسته اختصاصی ارزیابی عملکرد برنامه عملیاتی سالیانه ، مخصوصاًبرای سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری که نمایندگی مالکیت حدود 134 میلیون هکتار از وسعت  کشور را دارد بسیار مهم است .

گاهی برخی همکاران تصور می کنند مالک منابع هستند و منابع طبیعی ملک طلق آنهاست که گاهی به افراط و گاهی به تفریط و در هر حال به دور از مفاد قانون و علم و فن تصمیم می گیرند.